Muhammara muamması / A Turkish meze; Muhammara

Çocukluğumdan beri çok sevdiğim bir meze muhammara. Annem herşey gibi bunu da dev ebatlarda yaptığı için, misafir gelince bir muhammara yapardı, üç gün üç gece yerdim, ne güzel! Bu kadar severim ama şu yıla kadar da kendim yapmak aklımdan geçmemişti niyeyse... Annemden tarifi istedim bir kaç ay önce, ama aldığım en net ölçü 300 gr ceviz oldu. Tamam ceviz "300 gr" da, biber niye "yeterince", kimyon niye "göz kararı" zeytinyağı niye "aldığı kadar" ? Ev hanımlarının gizemli dünyasını çözememem bir yana, annemi çözebilmek zaten imkansız... Sonuç; her yapışımda az daha kimyon, az daha limon, yahu nesi eksik şimdi diye diye, istediğim tadı tutturana kadar uğraşıp duruyordum. En son geçen gün, net bir tarife ulaşmak için içine koyduğum her şeyi tek tek ölçmeye ve yazmaya karar verdim. Ve sonuç; "the ultimate" muhammara!


Muhammara Tarifi
Malzemeler:

1 su bardağı tatlı toz biber (lezzetli turuncumsu renge ulaşmak için mümkünse açık kırmızı renkte Antep biberi)
2 ince dilim ekmek (ben ince kabuklu oldukları için kabuğuyla koydum. Çavdar ekmeği de beyaz ekmek de iyi sonuç veriyor)
1/3 su bardağı sıcak su
300 gr ceviz 
5 silme çorba kaşığı kimyon ( internette 1 tatlı kaşığı yazan tariflere kanıp 1 kaşıkla başlamıştım ama muhammaranın gizli kahramanlarından biri kimyonmuş! )
3 silme çorba kaşığı şeker (işte her seferinde gerekenden az konulan, 2. gizli kahraman)
1 çorba kaşığı domates salçası ( ben, güneşte kurumuş ev yapımı domates salçası koyuyorum, kendine has bir ekşiliği oluyor. öyle bir salça yoksa, hiç konulmasa da olur)
1/2 su bardağı limon suyu (peki ya her limondan farklı miktarda su çıkarken adetle limon yazmanın anlamsızlığı?)
1/2 su bardağı zeytinyağı
'Yeterince' tuz (evet.tuzu ölçmemişim.)

Yapılışı:
Şimdi nasıl yaptığımı görse annem şok geçirir! Onun nasıl yaptığına hiç girmeyeyim en iyisi... Ama benim her zaman az vaktim olduğu için kendimce yöntemler geliştiriyorum. 
1- Ekmek dilimlerini biberi ve sıcak suyu bir kaba koyup 5 dakika bekletip, arada da karıştırarak eziyorum. 
2- Cevizi rondodan geçiriyorum, bir kez.
3- Sonra, ekmekli biberi de cevizle birlikte tekrar rondodan geçiriyorum.
4- Zeytinyağı hariç kalan tüm malzemeyi ekleyip karıştıyorum.
5- En son da, zeytinyağını azar azar ekleyerek karıştırıyorum.

Not: Bu ölçülerde de üç gün üç gece yenecek muhammara çıkıyor. Ama ne yapayım 300 gr ceviz öyle bir bünyeme işlemiş ki, ona bağlı kalınca, ortaya bu çıkıyor!